Je samenvatting | tip voor je LinkedInprofiel

Bas Westland geeft tips voor je LinkedInprofielDe kenmerken van een goede samenvatting op je LinkedInprofiel.

Bas Westland laat in zijn screencast zien hoe je een optimaal LinkedIn profiel maakt.

Vandaag wil ik het met je hebben over de samenvatting op je LinkedIn profiel, oftewel je summary. In je samenvatting presenteer je jezelf, vertel je wie je bent en wat je doet. Je samenvatting is je pitch, je verkooppraatje. Je samenvatting vind je op je LinkedIn profiel net onder je bijdragen. Het is het eerste veld van je achtergrond.

Je ziet nu de samenvatting van mijn Engelstalige profiel.
Ik zal even switchen naar mijn Nederlandstalige profiel.
(In de toekomst vertel ik je daar meer over.)

Wat zijn de kenmerken van een goede samenvatting?
Allereerst dat je je bezoeker welkom heet in je winkeltje.
Als iemand doorscrollt naar je samenvatting, geeft hij blijk van belangstelling, bedank hem daar dus voor.

Vervolgens kun je je contactgegevens vermelden in een duidelijk blok. Waarom?
Omdat alleen de mensen uit je eerstelijnsnetwerk je contactgegevens kunnen zien onder de knop Contactgegevens.
En dan heb ik het dus over je persoonlijke contacten. Wil je ook voor andere bezoekers bereikbaar zijn, vermeld dan in de samenvatting een kadertje met daarin je contactgegevens.

Veel mensen zeggen: “Ik kan geen kader maken, want ik kan de tekst niet opmaken in LinkedIn.”
Dat is niet helemaal waar. LinkedIn is de ‘underscore’ vergeten of het =teken. Daarmee kun je een kadertje maken.

Het derde wat ik doe is: rubriceren. Dat betekent: ik benoem de ‘schappen’ in mijn winkeltje.

Ben je op zoek naar… en vervolgens noem je de dingen waarvoor mensen je zouden kunnen benaderen.
In mijn geval zijn dat drie dingen: Headhunting/recruiting, LinkedIn training of spreker of een dagvoorzitterschap voor congressen. Ik benoem ze heel kort. Vervolgens vermeld ik daaronder bij Ad1, Ad2, Ad3 de details die gekoppeld zijn aan deze drie punten.

Waarom? Niet iedereen wil alles over mij weten.
Iemand is misschien alleen maar op zoek naar een headhunter of een LinkedIn training of een dagvoorzitter.
Op deze manier kan iemand de details lezen die voor hem of haar interessant zijn. Je dwingt iemand niet, zoals bij de IKEA, om door de hele winkel te lopen. Mensen willen graag snel de informatie vinden die ze zoeken.

Als je verder kijkt, zie je dat ik gebruik maak van kopjes, opsommingen en witregels.
Dat doe ik om structuur aan te brengen in mijn samenvatting. Daardoor is die, ondanks de lengte, behoorlijk overzichtelijk.

Later kom ik nog terug op het belang van numerieke lijstjes en bullet lijstjes, als het gaat om zoekmachine optimalisatie.

Belangrijk in je samenvatting is dus:
1) Heet je bezoeker welkom.
2) Zet je contactgegevens prominent in een kader.
3) Werk met schappen – ‘kopjes’ – in je winkeltje en geef daaronder pas de details weer die mensen eventueel over je willen weten.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *