De zolen van de schoenmaker…….

[[image:schoenmaker.jpg::left:0]]Sinds een paar weken zijn we voor e-people op zoek naar uitbreiding, we zoeken zowel een senior als een research consultant. In het verleden hadden we wel eens de neiging om het ‘erbij’ te doen en het minder serieus te nemen als een vacature voor een klant. Dat heb ik wel afgeleerd….

Vanaf begin dit jaar nemen we de vacatures veel serieuzer. Zo maken we nu ook gebruik van de target mail en de skyscraper op Monsterboard voor onze eigen vacatures. Onze twee jongste aanwinsten (Desirée en Wiljo) hebben alletwee gereageerd op de target mailing. Het kost wat, maar dan heb je ook wat. We hebben daardoor ook meer keuze dan in het verleden en het grappige is: als je meer keuze hebt, maak je ook sneller een keuze.
Toen ik er zo over nadacht, bedacht ik me dat mijn aanvankelijke reserve om zelf, als manager, dit soort dingen in te zetten natuurlijk dezelfde weerstand is die ik voel als ik zo’n ‘exposure-pakket’ of onze dienstverlening aan een klant wil verkopen. De wijsheid komt met de jaren zullen we maar zeggen.
Naast de exposure nemen we nu ook het searchen naar onze eigen medewerkers net zo serieus als voor de klant. Alle (in- en externe) databases, LinkedIn en Xing worden nageplozen op kandidaten die ‘in de markt’ zijn. Benaderen gebeurt volgens ons beproefde 1-2-3 model (bellen, e-mail en SMS). Relaties worden gevraagd mee te denken en wat zie je? We zijn inmiddels met een redelijk aantal Research Consultants in gesprek en ik verwacht vandaag de knoop door te hakken met wie ik in zee wil. Ook voor de Senior verwacht ik na mijn vakantie een knoop door te kunnen hakken, maar die vacature is wat hardnekkiger, zoals te verwachten (dus als je nog iemand weet?).
In de gesprekken heb ik ook geleerd om niet meer aan ‘overselling’ te doen, maar gewoon te zeggen waar het op staat. Ik wil namelijk geen mensen meer overhalen, die eigenlijk iets anders willen (daar heb ik zo mijn leergeld in betaald), maar mensen die er gewoon echt voor willen gaan, omdat ze het werk (en e-people uiteraard) helemaal zien zitten. Je snapt hetal: ook dat is iets waar ik bij mijn klanten steeds op hamer.
Je bent dus nooit te oud om te leren. Soms vergeten we de bewezen principes van onze dienstverlening, die we te vuur en te zwaard verkopen in de markt, toe te passen op ons eigen bedrijf.
Ik kijk er naar uit om na mijn vakantie met een nog beter team de wereld verder te gaan veroveren! Tot in augustus!

1 antwoord
  1. Michel
    Michel zegt:

    Dit zou natuurlijk ook voor elk bedrijf moeten geleden en ook zeker aan de sollicitatie-kant. De gesprekken waarin men aan ‘over-selling’ doet leidt vaak ook tot diezelfde ‘over-selling’ van de kandidaat, terwijl in een open en eerlijk gesprek je veel duidelijker kan zien of kandidaat en bedrijf matchen. Je hebt er beide niets aan om het anders te doen omdat de ‘waarheid’ uiteindelijk wel boven komt: de kandidaat voelt zich toch niet op zijn/haar plek of de verwachtingen vallen tegen. Dan kan je beter verder zoeken en daar uiteindelijk toch minder geld aan uitgeven.

    Je bovenstaande verhaal kwam ook echt helemaal zo naar voren in het gesprek en werkt ook zeker op die manier. Een beproefd concept dus en zeker meer dan alleen mooie woorden!

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *